INSTRUKCJA SZKLENIA DREWNIANYCH JEDNORAMOWYCH OKIEN, DRZWI BALKONOWYCH I DRZWI ZEWNĘTRZNYCH
Wymiar szyby zespolonej można ustalić poprzez zmierzenie średnicy drewnianego wrębu, w którym mocowane są listwy przyszybowe. Średnica szyby po szerokości i wysokości jest mniejsza o ok. 12 mm od w/w wymiaru. Istotnym jest aby grubość wstawianej szyby zespolonej i demontowanej była taka sama.
Czynności związane z wymianą szyby zespolonej:
Czynność tą wykonujemy ostrym nożem, uważając aby nie skaleczyć listew przyszybowych i samoprzylepnej uszczelki, przyklejonej do zewnętrznej przylgi wrębu.
Ad. 2
Demontaż listew przeprowadzamy poprzez podbijanie ich w połowie długości - np. poprzez drewniany klocek, uważając aby nie uszkodzić zarówno tych listew jak i ramy wyrobu.
Ad. 3
Szyby antywłamaniowe są przez nas dodatkowo zabezpieczane przed ich wypchnięciem, ukrytymi pod listwami przyszybowymi, elementami z aluminiowych profili kątowych (12 mm x 12 mm), które mocowane są za pomocą wkrętów.
Ad. 4
Po zdemontowaniu listew i ewentualnych aluminiowych profili - w celu wyjęcia szyby należy usunąć kliny dystansowe znajdujące się pomiędzy krawędzią szyby zespolonej a drewnianym wrębem.
Ad. 5
W celu poprawnego zamontowania i uszczelnienia wstawianej szyby konieczne jest staranne oczyszczenie wrębu i listew przyszybowych z resztek sztyftów i silikonu. W przypadku okien należy zwrócić uwagę aby zachować drożność kanałów odwadniających.
Ad. 6
Sprawdzamy czy samoprzylepna uszczelka przyklejona po całym obwodzie do płaszczyzny przylgi wrębu szybowego nie została uszkodzona lub odklejona. Szybę zespoloną należy umieścić symetrycznie w otworze i unieruchomić klinami dystansowymi. Dystans pomiędzy krawędzią szyby a wrębem powinien wynosić od 4 do 6 mm. Kliny dystansowe układa się przeciwlegle parami - tak aby podpierały wszystkie szyby w zespoleniu i w ten sposób eliminowały możliwość przesunięcia się jednej z nich w stosunku do drugiej. Kliny należy umieścić w tych samych miejscach, w których znajdowały się przed zdemontowaniem szyby.
Ad. 7
Jeśli zdemontowane zostały zabezpieczenia przed wypchnięciem szyby w postaci profili aluminiowych - montujemy je za pomocą wkrętów w tych samych miejscach, w których były zamontowane.
Ad. 8
Drewniane listwy przyszybowe można umocować zabezpieczonymi antykorozyjnie gwoździami 1,8 x 35 mm (bezpieczniej jest uprzednio nawiercić otwory) lub stalowymi sztyftami w kształcie gwoździ o długości 30 mm i przekroju 1,1 x 1,3 mm z łbem 1,3 x 1.9 mm, wstrzeliwanymi bez uprzedniego nawiercania otworów lecz w ilości o 1/3 większej niż w przypadku gwoździ.
Ad. 9
Po osadzeniu szyby i zamocowaniu jej listwami przyszybowymi - kanały przy zewnętrznej i wewnętrznej płaszczyźnie szyby wypełnia się silikonową masą uszczelniającą. Wypełnienie to nakłada się pistoletem wyciskającym tak, żeby było ono wciśnięte w kanał z jednoczesnym uformowaniem skośnej płaszczyzny między szybą a ramą i listwą przyszybową. Prowadzenie końcówki pistoletu powinno być równomierne i spokojne tak aby w uszczelnionym kanale nie pozostawały pęcherze powietrzne. W miarę potrzeby można skorygować kształt wierzchniej warstwy kitu lub ją wygładzić przy użyciu szpachelki o kształcie krawędzi roboczej zbliżonej do kąta jaki tworzy skos przyszybowy ramy i listwy z szybą.
Wymiar szyby zespolonej można ustalić poprzez zmierzenie średnicy drewnianego wrębu, w którym mocowane są listwy przyszybowe. Średnica szyby po szerokości i wysokości jest mniejsza o ok. 12 mm od w/w wymiaru. Istotnym jest aby grubość wstawianej szyby zespolonej i demontowanej była taka sama.
Czynności związane z wymianą szyby zespolonej:
- rozcięcie silikonowego uszczelnienia po obydwu stronach szyby zespolonej
- zdemontowanie listew przyszybowych
- zdemontowanie ewentualnych zabezpieczeń antywłamaniowych
- wyjęcie dotychczasowej szyby
- usunięcie pozostałości silikonu i sztyftów mocujących listwy przyszybowe
- wstawienie szyby zespolonej i unieruchomienie jej przekładkami dystansowymi
- umocowanie ewentualnych zabezpieczeń antywłamaniowych
- zamontowanie listew przyszybowych
- dwustronne uszczelnienie szyby silikonem
Czynność tą wykonujemy ostrym nożem, uważając aby nie skaleczyć listew przyszybowych i samoprzylepnej uszczelki, przyklejonej do zewnętrznej przylgi wrębu.
Ad. 2
Demontaż listew przeprowadzamy poprzez podbijanie ich w połowie długości - np. poprzez drewniany klocek, uważając aby nie uszkodzić zarówno tych listew jak i ramy wyrobu.
Ad. 3
Szyby antywłamaniowe są przez nas dodatkowo zabezpieczane przed ich wypchnięciem, ukrytymi pod listwami przyszybowymi, elementami z aluminiowych profili kątowych (12 mm x 12 mm), które mocowane są za pomocą wkrętów.
Ad. 4
Po zdemontowaniu listew i ewentualnych aluminiowych profili - w celu wyjęcia szyby należy usunąć kliny dystansowe znajdujące się pomiędzy krawędzią szyby zespolonej a drewnianym wrębem.
Ad. 5
W celu poprawnego zamontowania i uszczelnienia wstawianej szyby konieczne jest staranne oczyszczenie wrębu i listew przyszybowych z resztek sztyftów i silikonu. W przypadku okien należy zwrócić uwagę aby zachować drożność kanałów odwadniających.
Ad. 6
Sprawdzamy czy samoprzylepna uszczelka przyklejona po całym obwodzie do płaszczyzny przylgi wrębu szybowego nie została uszkodzona lub odklejona. Szybę zespoloną należy umieścić symetrycznie w otworze i unieruchomić klinami dystansowymi. Dystans pomiędzy krawędzią szyby a wrębem powinien wynosić od 4 do 6 mm. Kliny dystansowe układa się przeciwlegle parami - tak aby podpierały wszystkie szyby w zespoleniu i w ten sposób eliminowały możliwość przesunięcia się jednej z nich w stosunku do drugiej. Kliny należy umieścić w tych samych miejscach, w których znajdowały się przed zdemontowaniem szyby.
Ad. 7
Jeśli zdemontowane zostały zabezpieczenia przed wypchnięciem szyby w postaci profili aluminiowych - montujemy je za pomocą wkrętów w tych samych miejscach, w których były zamontowane.
Ad. 8
Drewniane listwy przyszybowe można umocować zabezpieczonymi antykorozyjnie gwoździami 1,8 x 35 mm (bezpieczniej jest uprzednio nawiercić otwory) lub stalowymi sztyftami w kształcie gwoździ o długości 30 mm i przekroju 1,1 x 1,3 mm z łbem 1,3 x 1.9 mm, wstrzeliwanymi bez uprzedniego nawiercania otworów lecz w ilości o 1/3 większej niż w przypadku gwoździ.
Ad. 9
Po osadzeniu szyby i zamocowaniu jej listwami przyszybowymi - kanały przy zewnętrznej i wewnętrznej płaszczyźnie szyby wypełnia się silikonową masą uszczelniającą. Wypełnienie to nakłada się pistoletem wyciskającym tak, żeby było ono wciśnięte w kanał z jednoczesnym uformowaniem skośnej płaszczyzny między szybą a ramą i listwą przyszybową. Prowadzenie końcówki pistoletu powinno być równomierne i spokojne tak aby w uszczelnionym kanale nie pozostawały pęcherze powietrzne. W miarę potrzeby można skorygować kształt wierzchniej warstwy kitu lub ją wygładzić przy użyciu szpachelki o kształcie krawędzi roboczej zbliżonej do kąta jaki tworzy skos przyszybowy ramy i listwy z szybą.